Negen aanhoudingen na onderzoek naar bankhelpdeskfraude

20 October 2021, 13:20 uur
Den Haag & Regio

De politie heeft op 14 september en 19 oktober in totaal 9 aanhoudingen verricht. Dit is gedaan naar aanleiding van een onderzoek door het cybercrimeteam van de Eenheid Rotterdam in samenwerking met de eenheden Noord-Holland en Midden-Nederland.

In de onderzoeken kwamen meerdere verdachten naar voren. Zij worden onder meer verdacht van oplichting en witwassen en hebben daarbij mensen opgelicht door zich voor te doen als medewerker van de helpdesk van een bank.

Tijdens de doorzoekingen van de woningen stuitte de politie op duizenden euro’s cash en cryptovaluta, designerkleding en auto’s. Daarnaast zijn er laptops, mobiele telefoons en andere gegevensdragers van de verdachten aangetroffen.

Hoeveel slachtoffers de verdachten precies hebben gemaakt wordt verder onderzoek naar gedaan. Tot nu toe werd het negental aan meerdere aangiftes verbonden. De negen verdachten zijn vijf mannen en vier vrouwen in de leeftijd van 20 tot 27 jaar uit Almere, Amsterdam, Den Haag, en Huizen. Maandag 29 november - het is dan het Cyber Monday - is de eerste pro-formazitting bij de rechtbank.


Bankhelpdeskfraude

Bankhelpdeskfraude is een vorm van oplichting die de afgelopen tijd al veel, voornamelijk oudere, slachtoffers heeft gemaakt. De politie krijgt elke maand meer dan 200 aangiften met individuele schadebedragen die oplopen tot duizenden euro’s per aangifte. De oplichter belt soms met een vervalst nummer. Door een truc lijkt het dan in het scherm van de telefoon alsof de bank belt. Vervolgens vertelt de nepbankmedewerker dat de bankrekening van het slachtoffer gehackt is omdat er verdachte transacties te zien zijn op de rekening. De oplichter zal er op aandringen om het geld over te maken naar een ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’. In andere gevallen komt er zogenaamd iemand van de bank de pinpas ophalen en wordt de pincode ontfutseld. Daarna wordt het geld snel weg gepind.